چاوشی پیش از این و در خردادماه سال جاری از تشکیل 6 کمیته تخصصی در ستاد انتخابات در استان تهران خبر داد و تاکید کرد بود تا زمان آغاز رسمی فعالیتهای مربوط به انتخابات قرار است اقدامات اولیه به جهت هماهنگی لازم در این ستاد با فعال کردن این 6کمیته صورت بگیرد.
با توجه به آغاز فعالیت رسمی ستاد انتخابات استان تهران مصاحبهای را با شهابالدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران و رئیس این ستاد داشتیم.
وی در این گفتوگو از برگزاری 11 جلسه این ستاد خبر داد و گفت: در جریان برگزاری جلسات ستاد انتخابات استان تهران 56 مصوبه عملیاتی توصیب و پیگیری شده است.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران از آغاز آموزش فرمانداران و بخشداران از ابتدای آذرماه هم خبر داد و درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران اظهارداشت: همه شعب باید الکترونیکی شود مگر اینکه در جایی امکان فنی نتوان ایجاد کرد و نتوان محل اخذ رای را تغییر داد.
اکنون تا برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در 7 اسفندماه حدود 95 روز باقیمانده است و فضای سیاسی کشور در حال تغییر و دگرگونی است به طوری که طبق پیش بینی مسئولان وزارت کشور تمامی احزاب سیاسی برای حضور در انتحابات اعلام آمادگی کردند و باید شاهد رقابتهای بسیار فشرده سیاسی باشیم.
یکی از تفاوتهای بسیار مهمی که در این دوره احتمالا شاهد آن خواهیم بود برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در 9 کلان شهر کشور از جمله تهران است.
مشروح گفتوگو رئیس ستاد انتخابات استان تهران به شرح زیر است:
با توجه به آغاز به کار ستاد انتخابات استان تهران، این ستاد تا کنون چند جلسه برگزار کرده و چه مصوباتی داشته است؟
ستاد انتخابات استان تهران تا کنون 11 جلسه برگزار کرده و بنا به دستور کار جلسات حدود 56 مصوبه عملیاتی تصویب و پیگیری شده است.
مصوبات در خصوص مباحث فنی و مخابراتی، برگزاری انتخابات، اعتبارات مورد نیاز، تجهیز شعب، لزوم بیطرفی و امانتداری آرای مردم، تمهید مقدمات برگزاری انتخابات با شکوه و با مشارکت حداکثری، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه به منظور مقابله با کاستیها و مشکلات احتمالی بوده است.
برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران باید ظرف چند روز آینده تعیین و تکلیف شود
ستاد انتخابات استان تهران در راستای برگزاری انتخابات الکترونیکی چه تدابیری اندیشیده است؟ این آمادگی در استان تهران و پایتخت در چه سطحی است؟ چه تعداد از شعب اخذ رای در تهران الکترونیکی خواهد بود و در کدام مناطق؟
تصمیم نهائی برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی با توجه به آمادگی وزارت کشور منوط به موافقت شورای نگهبان خواهد بود.
آمادگی نسبی بالقوه در تهران وجود دارد اما اگر ظرف چند روز آینده برنامه قطعی نشود ممکن است زمان کافی برای آموزش نیروها و مردم را در اختیار نداشته باشیم و لذا سرعت عمل با توجه به نزدیکی زمان انتخابات لازم است.
وقت کافی برای آموزش مجریان و مردم نداریم/ تمام شعب اخذ رای در تهران باید الکترونیکی شود
اگر بنا باشد انتخابات الکترونیکی شود تهران مثل بقیه کلان شهرها در اولویت است و قاعدتا همه شعب باید الکترونیکی شود مگر اینکه در جایی امکان فنی نتوان ایجاد کرد و نتوان محل اخذ رای را تغییر داد.
برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را در تهران تا چه اندازه ضروری میدانید؟ تاثیر روانی و یا سیاسی آن چیست؟
اگر از نظر زیر ساخت های مورد نیاز و شبکه مخابراتی اطمینان حاصل کنیم انتخابات الکترونیکی بسیاری از دغدغه های مردم و مسئولان انتخابات را در مرحله شمارش آراء کاهش خواهد داد.
رهنمودهای رهبر انقلاب راهنمای همه مجریان انتخابات باشد
ستاد انتخابات استان تهران برای رعایت اخلاق و قانون انتخابات از سوی داوطلبان آیا دستور العمل هائی را تهیه کرده است؟ راه کار شما درباره این مساله چیست؟
رهنمودهای مقام معظم رهبری راهنمای همه مجریان انتخابات استان تهران است. آنچه در انتخابات لازم می باشد رقابت سالم است، رقابت بدون تهمت زنی و بدگوئی به یکدیگر ، فضای انتخابات باید سالم باشد .( 14 بهمن سال 90) رعایت تقوای الهی – احترام به ولایت فقیه – احترام و تمکین از قانون – توجه و تعهد به اصول اخلاقی – تعهد به حفظ آرامش فضای انتخاباتی – تلاش در جهت تحقق مشارکت حد اکثری – تلاش در جهت شفاف سازی مواضع سیاسی و مالی – دفاع از حقوق احزاب و گروه های سیاسی – احترام به انتخاب مردم.
حدود 97 هزار نفر در برگزاری انتخابات استان تهران فعالیت دارند
تعداد دست اندر کاران انتخابات در استان تهران چه تعدادی هستند؟
در آخرین انتخاباتی که در استان برگزار شده (انتخابات سال92) در حوزه انتخابیه تهران حدود 40 هزار نفر و در کل استان 63 هزار نفر درگیر برگزاری انتخابات بودهاند که حسب اقتصائات خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان تعداد کاندیداها، زمان طولانی، تعداد زیاد (منتخبین 35 نفر برای مجلس شورای اسلامی و16 نفر برای مجلس خبرگان رهبری )، پیش بینی میشود 97هزار نفر درگیر امر برگزاری انتخابات اعم از اعضای شعب، بازرسین، ناظرین، نمایندگان فرماندار و محافظین شعب باشند.
آغاز آموزش فرمانداران و بخشداران از آذرماه/ پیشبینی 3 سطح آموزشی
آیا کلاس های توجیهی و آموزشی برای آنان در نظر گرفته اید یا خیر؟
با برنامه زمانبندی و تقویم آموزشی که از سوی وزارت کشور اعلام شده برای انتخابات در 3 سطح آموزش در استان برگزار خواهیم کرد:
1- آموزش فرمانداران و بخشداران که در آواخر آبان و اوایل آذر ماه آغاز خواهد شد
2- آموزش ویژه کارشناسان انتخابات و کارشناسان فناوری اطلاعات
3- آموزش ویژه اعضای شعب و نمایندگان فرماندار که با برنامه ریزی توسط استان برگزار خواهد شد
فرصت 6 روزه فرمانداران بری تشکیل هیاتهای اجرایی
با توجه به تشکیل هیات اجرائی در 19 آذر ماه در استان تهران چه تعداد هیات های اجرائی خواهیم داشت و برای تعیین اعضای این هیات چه مواردی در نظر گرفته می شود؟
بلافاصله بعد از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت محترم کشور، فرماندار مرکز حوزه انتخابیه موظف است ظرف شش روز در مرکز حوزه انتخابیه هیات اجرایی تشکیل و به فرمانداران حوزههای فرعی دستور تشکیل هیات اجرایی را صادر کند.
تشکیل 36 هیات اجرایی در استان تهران
در استان تهران 6 مرکز حوزه انتخابیه اصلی و 10 حوزه انتخابیه فرعی داریم و در شهرستانهای استان20 بخش فرعی داریم که روی هم رفته 36 هیات اجرائی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان در استان تهران تشکیل خواهد شد.
تمام فرمانداران از الان موظف به شناسایی معتمدان برای تشکیل هیاتهای اجرایی شدند
حسب فرمایشات مقام عالی استان به فرمانداران توصیه شده که برای لیست معتمدین هیات های اجرائی که از بین آنها اعضای اصلی هیات های اجرایی انتخاب می شوند از هم اکنون اقدام به شناسایی افراد مومن ، معتمد ، وفادار به حقوق مردم ومعتدل کنند.
با توجه به لزوم هماهنگی بین ستاد انتخابات استان تهران و هیات نظارت در این استان ،برای افزایش این تعامل چه تدابیری اندیشدهاید؟ و چقدر این هماهنگی در برگزاری انتخابات تاثیرگذار است؟
ما جلسات هماهنگی با هیاتهای نظارت را در استان و شهرستانها آغاز کرده ایم.
خوشبختانه در حال حاضر تعامل و هم اندیشی خوبی بین هیاتها وجود دارد که امیدواریم با درک متقابل نسبت به شرایط حساس کشور هم هیاتهای اجرائی و هم هیاتهای نظارت همکاری و تعامل را بر تقابل و دو گانگی ترجیح دهند.
قانون هم چهارچوب را مشخص کرده، اگر همه به قانون تمکین کنیم کمتر جای اختلاف باقی خواهد ماند که آن هم اگر اعتماد متقابل بوجود آید قابل حل وفصل خواهد بود.
پیش بینی تعرفههای اقلیتهای دینی در انتخابات آتی
تعرفه های چاپ شده برای استان تهران چه رنگی است و چه تعداد به چاپ خواهد رسید آیا این کار آغاز شده است؟
ستاد انتخابات استان حسب اعلام نیاز فرمانداری های تابعه میزان تعرفه مورد نیاز را به ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است.
تاکنون اطلاعاتی در خصوص رنگ تعرفهها انتشار نیافته است. پیش بینی تعرفه های اقلیت های دینی هم صورت گرفته است.
تغییر فرمانداران در دستور کار نیست اما اگر لازم باشد حتما انجام میدهیم
آیا تغییر فرمانداران در دستور کار استانداری تهران قرار دارد؟
خیر، سیاست استان بر ثبات مدیریتی است و هر زمان ضرورتی برای تغییر و تحرک بیشتر مدیریت سیاسی شهرستانها پیش آید قابل بررسی خواهد بود.
چه توصیه هایی به فرمانداران در برگزاری انتخابات دارید؟
فرمانداران باید عنایت ویژه به تدبیر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت داشته و همچنین در تحکیم تعاملات دستگاهها تلاش مجدانه داشته باشند.
فرمانداران از سوء استفاده نامزدها و حامیانشان از امکانات دولتی جلوگیری کنند
تمامی عوامل اجرائی، فرمانداریها و بخشداریها و هیاتهای نظارت و کلیه دستگاههای اداری شهرستانها باید در برگزاری انتخابات بی طرف باشند.
فرمانداران از سوء استفاده نامزدها و حامیان آنها از امکانات دولتی جلوگیری کنند.
همچنین باید نسبت به افزایش امید و نشاط سیاسی با حمایت از حقوق مردم و کاندیداها بمنظور تحقق اصل رقابت تلاش شود و باید پیش بینی و برنامه ریزی درستی در برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری شهروندان صورت بگیرد.
دغدغههای خرید و فروش احتمالی رای با تصویب لایحه شفافسازی منابع مالی کاندیداها برطرف میشود
با توجه به تدوین لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینههای انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی، اجرای این لایحه چقدر در مقابل تخلفات انتخاباتی تاثیر گذار است؟
یکی از نگرانیهای همیشگی مردم نحوه دسترسی به منابع مالی نامزدهاست. انتخابات فرصتی برای رقابت برابر است و لذا پول و سرمایه آنهم بدون معین بودن منشاء آن نباید در تعیین سرنوشت جامعه نقش اصلی داشته باشد.
برای سلامت انتخابات لایحه شفافیت مالی نامزدها از سوی دولت تقدیم مجلس شده است. حداقل تاثیر این لایحه اگر به تصویب و تائید نهائی شورای نگهبان برسد شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای انتخابات است و دغدغه های خرید و فروش احتمالی رای که از موارد تخلفات انتخاباتی است از میان خواهد رفت و فضای رقابتی سالم تری میان کاندیداها ایجادخواهد شد.
نقش ثروتمندان برای وارد کردن طرفدارانشان به مراکز اصلی قانونگذاری کمرنگ میشود
نقش ثروتمندان و سرمایه داران در تلاش برای وارد کردن طرفداران خودشان به مراکز اصلی قانونگذاری به واسطه توانائی مالی، کمرنگ خواهد شد و شانس بیشتری برای رقابت نامزدهای مورد اعتماد عموم مردم که از پایگاه اجتماعی کافی برخوردارند فراهم خواهد شد که این امر به عدالت و انصاف نزدیکتر است.
بالاخره کسانی که برای برخی از نامزدها هزینههای کلان صرف میکنند احیانا مقاصدی برای تاثیر گذاری در امر قانونگذاری را دنبال میکنند و شفافسازی منابع مالی به رفع این دغدغهها کمک خواهد کرد و انتخابات را از سلامت بیشتری برخوردار میکند.